ÜRETİM FAKTÖRLERİ

Ekonomi Rehberim, bu yazıda üretim faktörlerini detaylı bir şekilde açıklayacak. Bir önceki yazımızda ise ekonomi kavramını incelemiştik. Eğer bu yazıyı okumadıysanız okumak için tıklayın.

ÜRETİM FAKTÖRLERİ NELERDİR?

Günlük hayatta duyduğumuz öz kaynaklar ifadesinin ekonomideki daha teknik hali üretim faktörleridir. Genel olarak üretim faktörleri dört temel kavramdan oluşur.

  1. Toprak (Doğal Kaynaklar)
  2. Emek (İş Gücü)
  3. Sermaye
  4. Girişimcilik
Şimdi ekonomi için oldukça önemli olan bu üretim faktörlerine daha yakından bakalım...

Toprak, sadece toprak parçalarını ifade etmez. İçinde ağaçları, hayvanları, mineral yataklarını, madenleri, denizdeki canlıları ve yer altı sularını da bulundurur. Toprak, yenilenebilir ve yenilenemez kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Örnek vererek açıklayacak olursak meyve ağaçları yenilenebilir doğal kaynakları iken, o bölgedeki kömür yatakları yenilenemez doğal kaynaklardandır. Buradan da anlaşılacağı gibi yenilenebilen enerji kaynakları kolayca tekrar üretilebilirken, yenilenemez enerji kaynaklarının tekrar oluşması oldukça zordur. Toprak, bir ekonominin kendi başına ayakta durabilmesi için en önemli üretim faktörüdür.

toprak üretim faktörü ağaç


Emek, yetenekleri ile insanları temsil eder. Emek profesyonel iş gücü, vasıflı iş gücü ve vasıfsız iş gücü olarak gruplandırılır. Profesyonel iş gücündeki insanlar bilgileri aracılığı ile para kazanır. Doktorlar, mühendisler, öğretmenler bu grupta yer alırlar. Vasıflı iş gücündeki çalışanlar ise yapabildikleri ve bildikleri şeyler karşılığında para kazanırlar. Elektrik ustaları, marangozlar, tesisatçılar bu grupta bulunurlar. Vasıfsız iş gücündeki çalışanlar ise genelde üretimle ilgili ve monoton işlerde çalışarak para kazanırlar. Örneğin bir dönercide çalışan döner ustası bu grupta yer alır.

Profesyonel iş gücü mühendislik


Sermaye, günlük hayatta bildiğimiz şekilde parayı değil,üretim yapmak için kullanılan tüm aletleri temsil eder. Bu noktada sermaye ve yatırım ilişkisi devreye girer. Üretim yapmak için lazım olan, sahip olmamız gereken tüm nesneler, yatırımın sonucunda elde edilir. Yani yatırım, işimize yarayan bu nesnelerin alınması için kullanılan paradır.

Girişimcilik, yukarıda bahsettiğimiz diğer üretim faktörlerini temin eden, üretim yapmayı veya hizmet sunmayı sağlayan üretim faktörüdür. Bu faktör içinde riskler barındırır. Bu riskler yatırım yapılan paranın kaybedilmesi gibi maddi zararları içerir. Ancak bu faktör üretimde veya hizmette olmazsa olmazlardandır.

Yorumlar